Az új Széchenyi Terv
A TánCentrum Szegedi Táncművészeti Iskola Alapfokú Művészetoktatási Intézmény „Táncpedagógiai projekt kicsiknek és nagyoknak a Szegedi Táncművészeti Iskolával” című projektjével 34.756.620. Ft támogatást nyert a Társadalmi Megújulás Operatív Program: Nevelési-oktatási intézmények tanórai, tanórán kívüli és szabadidős tevékenységeinek támogatása című pályázati felhívásán.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.
A „Táncpedagógiai projekt kicsiknek és nagyoknak a Szegedi Táncművészeti Iskolával” című projekt fő célja az volt, hogy a tánctanuláson keresztül már egész kicsi kortól kezdve gyarapítsuk a tanulók ismereteit, fejlesszük képességeiket és alakítsuk készségeiket.
A projektben heti szakkör, iskolaotthonos heti órák, témahét és táncverseny szerepeltek.
Különböző tematikák kerültek kidolgozásra, a korosztályoktól függően, és így nyomon követhettük, hogy a folyamatos foglalkozások milyen fejlődést eredményeztek. A tánctanulás így szélesebb körben elérhetővé vált, olyan gyerekeket is bevonhattunk a programba, akik ezzel a lehetőséggel egyébként nem élhettek volna.
A heti rendszeres foglalkozás bevezetése, vagy lezárása volt a témahét. A témahéten intenzív ismeretszerzésre volt lehetőség, és alkalom nyílt közösségformáló tapasztalatok megszerzésére is.
Több versenyt is szerveztünk, ahol a tanulók összemérhették tudásukat. A projektet gálaműsor zárta, ahol felléptek a projektben résztvevő csoportok.
A projektben résztvevő partner intézmények:
- Arany János Általános Iskola
- Vörösmarty Mihály Általános Iskola
- Fekete István Általános Iskola
- Madách Imre Általános Iskola
- Röszkei Általános Iskola
- Deák Ferenc Gimnázium
- Rókás Óvoda
- Teréz utcai Óvoda
- Napsugár Óvoda
A projekt célja az volt, hogy a közoktatásban résztvevő minden korosztályhoz eljusson a tánc, mint a készségeket és kompetenciákat fejlesztő tevékenység. Egy olyan foglalkozási formát kínáltunk, ahol a gyerekek napi kötelezettségeik mellett, nem formális tanulási lehetőséget kaptak. Lehetőséget a személyiségfejlődésre, művészeti és kreatív képességeiknek kibontakoztatására. Házhoz, vagyis iskolához vittük a tánctanulás lehetőségét, ezzel megteremtve a lehetőséget a gyerekek mozgásműveltségének, tartásának, ritmusérzékének fejlődésére.
A táncművészeti nevelés alkalmat ad a táncművészet különböző műfajai iránt érdeklődő és fogékony tanulók képességeinek fejlesztésére. Biztosítja a táncművészet különböző szakterületein való jártasságok megszerzését és gyakorlását.
A pedagógiai program a nélkülözhetetlen ismeretek megismerésére, feldolgozására, rendszerezésére, kellő elsajátítására, s ezzel párhuzamosan azok alkalmazására helyezi a hangsúlyt. Mindezzel a tanulóknak az ismeretek eredményes alkalmazását lehetővé tevő jártasságait, készségeit, a tevékenységek széles körében érvényesíthető képességeit, azok fejlődését, fejlesztését kívánja megalapozni úgy, hogy az életkori sajátosságainak megfelelően, egymásra épülően határozza meg a követelményeket.
A tananyag eszköz a tanulók értelmi és érzelmi képességeinek, kifejezőkészségének fejlesztésében, követelményei a tanuló életkori fejlődési jellemzőihez igazodnak, feldolgozása gyermekközpontú pedagógiai módszerek alkalmazásával történik. Önálló gondolkodásra, problémamegoldásra, cselekvésre, alkotásra, közösségben történő tevékenységre, nyitottságra, a különböző kultúrák értékeinek megismerésére, elfogadására ösztönöz.
A táncművészeti oktatás olyan fejlesztőpedagógiát képvisel, amelyben a hangsúly a meghatározott követelmények teljesítésével történő képességfejlesztésen van. A tananyag a táncművészet különböző területeiről azon alapvető tartalmakat foglalja magába, amelyek elengedhetetlenül szükségesek a táncművészeti műveltség megalapozásához. A tananyag eszköz a tanulók értelmi, érzelmi és kifejezőképességeinek fejlesztésében.
Projekt eredmények és tevékenységek
TÁMOP-3.2.11/10-1-2010-0034
Táncpedagógiai projekt kicsiknek és nagyoknak a Szegedi Táncművészeti Iskolával.
Megvalósítási időszak: 2010.05.15.-2011.07.14.
A projektben a következő tevékenységek szerepeltek:
- heti szakkör
- témahét
- táncverseny
A projektben résztvevő partner intézmények:
- Arany János Általános Iskola
- Vörösmarty Mihály Általános Iskola
- Fekete István Általános Iskola
- Madách Imre Általános Iskola
- Röszkei Általános Iskola
- Deák Ferenc Gimnázium
- Rókás Óvoda
- Teréz utcai Óvoda
- Napsugár Óvoda
A 2010/2011 tanévben a projekt keretében 927 heti szakkör órát tartottunk 320 gyereknek. Az első témahéten, Mezőkövesden 195, a másodikon, Balatonszemesen 185 gyerek tanult táncolni. A négy táncversenyen 549 tanuló mérte össze tudását.
A projektnek köszönve sok olyan gyerek is tanulhatott táncolni, akiknek erre egyébként nem lett volna lehetősége. Fejlődött a gyerekek mozgáskultúrája, és megismerkedtek a társastánc alapjaival. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.